• Educational Memories and Public History: A Necessary Meeting 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Educational Memories and Public History: A Necessary Meeting, in "School Memories. New Trends in the History of Education", pp. 143-156, Svizzera: Springer, 2017, 2017)
    • Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, S.Oliviero, Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. IX-XII, (2019)
    • Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
      Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
    • Tempi duri per la storia. Il contributo della Public History of Education alla consapevolezza delle nostre complesse identità 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, "Tempi duri per la storia. Il contributo della Public History of Education alla consapevolezza delle nostre complesse identità", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 95-110, 2022)
      In the educational training pathway, the history of education is usually present. From the moment of recruitment onwards, however, the interest in a historical approach disappears completely, and teachers tend to focus on ...
    • Tra scuola, università e territorio: il peculiare contributo della Public History 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Borruso, Francesca <Università Roma Tre>; Brunelli, Marta <Università di Macerata>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, P. Bianchini, F. Borruso, M. Brunelli, S. Oliviero, "Tra scuola, università e territorio. Introduzione", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 9-13, 2022)
    • Using Digital Public History for future teacher training. Opportunities, challenges, implications for practices 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Using Digital Public History for future teacher training. Opportunities, challenges, implications for practices, in "Teacher education & training on ICT between Europe and Latin America", pp. 113-125, Roma: Aracne, 2018, 2018)
      The experiences of Public History can be developed profitably at all school levels through different methods and types of involvement of students and population. When dealing with teaching training, we have to do with ...