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http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/6260
Titolo: | Doomed to Separation or Ready for Integration? Second- Generation Immigrants in the Italian Primary School |
Autore: | Cavallo, Mariagrazia Amendola, Alessandra Russo, Giuseppe |
Parole chiave: | Education;Immigration;Second generation |
Data: | 29-mag-2020 |
Editore: | Universita degli studi di Salerno |
Abstract: | The integration of second generations is crucial for the well-being, the sta-
bility and the social cohesion of the receiving societies. However, childhood
years can be decisive for the development of a national identity as well as for
adult labor market performance. While the former is important for a proper
cultural adaptation, the latter can determine future economic and social out-
comes. In this work, I study second-generation immigrants in Italy up to
the age of 10. First, I analyze the evolution of the educational gap between
natives and immigrants. Then, I evaluate the importance of early language
acquisition as a prerequisite for satisfactory school performance and the ac-
quisition of further skills. Finally, I focus on the different role of native and
non-native peers’ age effects in this performance, investigating whether a
double disadvantage exists among second-generation children. [edited by Author] L’integrazione delle seconde generazioni è fondamentale per il benessere, la stabilità e la coesione sociale dei Paesi che ricevono flussi di immigrati. L’infanzia è decisiva sia per la formazione dell’identità nazionale che per un soddisfacente inserimento nel mercato del lavoro in età adulta. Mentre la prima è importante per un’appropriata integrazione culturale, il secondo determina i futuri risultati socio-economici. Questo lavoro studia le seconde generazioni in Italia all’età di 10 anni. In primo luogo, si analizza l’evoluzione del divario educativo tra nativi e immigrati. Successivamente, si valuta l’importanza dell’acquisizione della lingua nei primi anni di età come prerequisito per il raggiungimento di adeguati risultati scolastici e l’acquisizione di ulteriori abilità. Infine, si studiano i peer effect causati dalle differenze d’età, mostrando che esiste un doppio svantaggio per i bambini di seconda generazione. [a cura dell'Autore] |
Descrizione: | 2018 - 2019 |
URI: | http://elea.unisa.it:8080/xmlui/handle/10556/6260 http://dx.doi.org/10.14273/unisa-4346 |
È visualizzato nelle collezioni: | Economia del settore pubblico |
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