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Title: La sponsorizzazione per il recupero del patrimonio storico-architettonico. Modelli valutativi e gestionali
Authors: Dolores, Luigi
Fraternali, Fernando
De Mare, Gianluigi
Keywords: Recupero del patrimonio storico-architettonico;Sponsorizzazione;Partenariato pubblico-privato
Issue Date: 21-Apr-2020
Publisher: Universita degli studi di Salerno
Abstract: The scarcity of resources for the preservation of the historical-architectural heritage generates the search for alternative sources to public funding. Therefore, cultural sponsorship is among these sources. This work aims to illustrate to potential sponsors to what extent it is appropriate to invest in the sector and to sponsee organizations how efficient the instrument of sponsorship is in finding the resources, financial or in kind, necessary for the design and execution of restoration and recovery of real estate with historical and cultural value. For this reason, the objectives of the research are the following: to propose a series of models that implement the use of sponsorship in order to facilitate the recovery of historical and architectural heritage, both public and private; to clarify to the financing companies the limits and convenience of the investment in sponsorship; to clarify and define to public Administrations criteria and reference parameters to maximize the public return in the application of the instrument. In summary, the ultimate aim is to provide tools for assessing the financial and economic sustainability of the sponsorship investment. Specifically, sponsorship can be defined as financially sustainable for the company if it is able to generate large profits that allow the self-financing of further investments in sponsorship. On the other hand, sponsorship is economically sustainable for the public body if it is able to attract the necessary financial resources while respecting cultural, social and environmental requirements. .. [edited by Author]
La scarsità di risorse per la salvaguardia del patrimonio storico-architettonico ingenera la ricerca di fonti alternative al finanziamento pubblico. Sicché la sponsorizzazione culturale si annovera tra queste fonti. Il presente lavoro mira ad illustrare ai potenziali sponsor in che misura convenga investire nel settore ed alle organizzazioni sponsee quanto lo strumento della sponsorizzazione sia efficiente nel reperire le risorse, finanziarie o in natura, necessarie per la progettazione e l’esecuzione di interventi di restauro e di recupero di beni immobili con valenza storico-culturale. Ragion per cui, gli obiettivi della ricerca sono i seguenti: proporre una serie di modelli che implementino l’uso della sponsorizzazione al fine di facilitare il recupero del patrimonio storico-architettonico sia pubblico che privato; chiarire alle imprese finanziatrici limiti e convenienze dell’investimento in sponsorizzazione; chiarire e definire alle Amministrazioni pubbliche criteri e parametri di riferimento per massimizzare il ritorno pubblico nell’applicazione dello strumento. In sintesi, il fine ultimo è quello di fornire strumenti di valutazione della sostenibilità sia finanziaria che economica dell’investimento in sponsorizzazione. Nello specifico, la sponsorizzazione può definirsi finanziariamente sostenibile per l’impresa se in grado di generare ingenti utili che consentono l’autofinanziamento di ulteriori investimenti in sponsorizzazione... [a cura dell'Autore]
Description: 2018 - 2019
URI: http://elea.unisa.it:8080/xmlui/handle/10556/6272
http://dx.doi.org/10.14273/unisa-4358
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