Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7539
Abstract: | Il saggio vuole indagare il rapporto di Francesco
Rosi con il Teatro partendo dalla sua prima esperienza registica: In memoria di una signora amica di
Peppino Patroni Griffi; attraverso i documenti prova
a raccontare la storia e l’architettura della trilogia
eduardiana Napoli milionaria!, Le voci di dentro e Filumena Marturano, che Rosi portò in scena per la
Compagnia di teatro di Luca De Filippo negli anni
2003-2008. L’opera drammaturgica di Eduardo De
Filippo fu messa in scena da uno dei maestri del cinema con grande rispetto filologico ma anche con
una visione filmica tradotta sul palcoscenico. The essay analyze the relationship between Francesco Rosi and the Theater, starting from his first directorial experience: In memoria di una signora amica by Peppino Patroni Griffi; through the documents he tries to recounts the history and architecture of the Edwardian trilogy: Napoli milionaria! Le voci di dentro e Filumena Marturano that Francesco Rosi staged for Luca De Filippo theater company, from 2003 to 2008. The dramaturgical work of Eduardo De Filippo, was staged by a master of the cinema, with great philological respect but also with a directorial vison, translated on the stage. |
Appears in Collections: | Sinestesieonline. Anno 11, no. 37 (Settembre 2022) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
settembre2022-27.pdf | settembre2022-27 | 267,75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.