Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7551
Abstract: Questo articolo pone l’attenzione sulla produzione scenografica di uno degli esponenti del Futurismo pugliese, sul quale ancora poco si è scritto: Oronzo Abbatecola. L’analisi del testo scritto dall’artista nel 1994, non noto alla critica italiana, Values in Art, e di alcuni libretti d’opera quali il Belfagor di Respighi e il Parsifal di Wagner, ha dato vita a un approfondimento su alcuni bozzetti che il pittore ha prodotto durante la sua lunga carriera. L’esame di alcuni scritti di Abbatecola, Marinetti e Prampolini, inoltre, ha rivelato coincidenze sorprendenti e scoperte originali utili alla ricerca.
The following article focuses on the set designing production of Oronzo Abbatecola, an exponent of Futurism in Apulia, about whom little has been written. The analysis of some pamphlets such as Belfagor by Respighi and Parsifal by Wagner and of Values in Art, a text written by the painter in 1994 and still unknown by Italian critics, has triggered a detailed study on some sketches drawn by the painter in his long career.. Furthermore, the examination of texts by Abbatecola, Marinetti and Prampolini revealed surprising coincidences and original discoveries.
Appears in Collections:Sinestesieonline. Anno 11, no. 37 (Settembre 2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
settembre2022-21.pdfsettembre2022-21598,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.