Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8783
Title: Between Hauntology and Entology: Hélène Cixous and the nature of 'mdeilmm' in Mdeilmm: Paraule de Taupe
Authors: Berta, Galofré Claret
Keywords: Cixous;Derrida;Negative discourse;Spectre;Hauntology;Entology;Discorso negativo;Spettro;Hauntologia;Entologia
Issue Date: 2025
Publisher: Avellino : Associazione Culturale Internazionale Sinestesie
Citation: Galofré Claret, Berta. Between Hauntology and Entology: Hélène Cixous and the nature of 'mdeilmm' in Mdeilmm: Paraule de Taupe, Sinestesieonline, A. 14, no. 46 (marzo 2025): 285-296
Abstract: This article explores the intersection of death, life, and language through Hélène Cixous’s Mdeilmm: Parole de taupe. Anchored in the anecdote of a scene where Victor Hugo reportedly heard a mysterious word from Shakespeare, the study analyzes Cixous’s approach to the phantasmagorical, moving beyond a purely semiotic perspective. The paper examines some strategies for engaging with the ineffable through the lenses of Hauntology and a new perspective, Entology.
Questo articolo esplora l'intersezione tra morte, vita e linguaggio attraverso Mdeilmm: Parole de taupe di Hélène Cixous. Basandosi su un episodio dell’opera in cui durante una seduta Victor Hugo avrebbe sentito una parola misteriosa da Shakespeare, lo studio analizza l’approccio di Cixous al fenomeno fantasmagorico, muovendo oltre una prospettiva solo semiotica. Il saggio esamina come affrontare l'ineffabile attraverso la lente dell’hauntology e di una nuova prospettiva d'analisi, l'entology.
URI: https://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2025/04/22_sinestesieonline_46_galofre_bis.pdf
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8783
ISSN: 2280-6849
Appears in Collections:Sinestesieonline. Anno 14, no. speciale (Marzo 2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sinestesieonline_46_marzo2025_galofre_bis.pdfsinestesieonline_46_marzo2025_galofre250,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.