• Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales, «Ayer», 2018, 110, n. 2, pp. 111-140, (2018)
      El objetivo de este artículo es analizar cómo la historia pública digital y el contenido generado por los usuarios están estableciendo nuevas formas de actividad profesional en las redes sociales. Definiremos qué son las ...
    • La storia delle donne in percorsi di Public History : editoriale 

      Gagliardi, Isabella; Savelli, Aurora <Università di Firenze> (I. Gagliardi, A. Savelli, La storia delle donne in percorsi di Public History : editoriale, «Storia delle donne», n. 14, 2018, pp. 5-17, (2018)
    • Biografie, percorsi e networks nell’età contemporanea: un approccio transnazionale tra ricerca, didattica e Public History 

      Betti, Eloisa; De Maria, Carlo (E. Betti, C. De Maria, (a cura di), "Biografie, percorsi e networks nell’età contemporanea: un approccio transnazionale tra ricerca, didattica e Public History", Roma, BraDypUs, 2018, (2018)
      Il rinnovamento storiografico portato dalla storia globale e dal successivo intreccio tra storia globale e micro-storia ha avuto negli anni Duemila un’importante ricaduta nello studio delle biografie, con il progressivo ...
    • Museo Europeo degli Studenti - MEUS. Un esempio di Public History 

      Negruzzo, Simona (S. Negruzzo, Museo Europeo degli Studenti - MEUS. Un esempio di Public History, Annali di storia delle università italiane, 2018, n. 1, pp. 183-194, (2018)
    • The rise of Public History: an international perspective 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, The Rise of Public History: an international perspective, «Historia Crítica» n. 68, 2018, pp. 3-26, (2018)
      This article explores the birth and development of public history and presents the different criteria of its internationalization from the 1970s to the more recent creation of the International Federation of Public History. ...
    • Shu Zi Gong Zhong Shi Xue 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze>; Li, Juan (S. Noiret, Shu Zi Gong Zhong Shi Xue. (trad. a cura di J. Li), «Gong Zhong Shi Xue», Zhejiang Daxue, 1, 2018, pp. 185-208, (2018)
    • Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto in S. Mariantoni, A. Vaccarelli (a cura di), “Individui, comunità e istituzioni in emergenza”, pp. 249-259, Milano, Franco Angeli, 2018, (2018)
      È qui presentato il caso di studio dell’Aquila, nelle mutate morfologie che connotarono la città a partire dalla sua fondazione, in un dialogo con il presente che giunge fino al terremoto del 1703, l’ultimo grande sisma ...
    • I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education 

      Bravi, Luca <Università di Firenze> (L. Bravi, I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 185-196, (2019)
      The construction of social cadres of memory is a process that is linked to the selection and oblivion of historical events, through a collective narrative aiming at building a sense of belonging and citizenship. Is it ...
    • Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
      Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
    • Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History 

      Salvarani, Luana <Università di Parma> (L. Salvarani, Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 55-64, (2019)
      Teaching the history of education to future educators? One possible way to avoid the sclerotization of the discipline into an excessive focus on handbooks is to conceive it as a public history practice, interrogating ...
    • Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica 

      D’Ascenzo, Mirella <Università di Bologna> (M. D’Ascenzo, Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 211-221, (2019)
      The contribution explores the Public History of Education activities carried out at the University of Bologna, characterized by the organization of exhibitions and thematic exhibitions as well as research-training actions ...
    • Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente 

      Merlo, Giordana <Università di Padova> (G. Merlo, Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 91-101, (2019)
      Referring to the pedagogical utopia of the great intrinsic change to a history designed for a large audience, i.e. Public History, this contribution addresses the possibility of rethinking the museum of education as a space ...
    • Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, S.Oliviero, Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. IX-XII, (2019)
    • Past continuous: Digital Public History through Social Media and Photography 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Past continuous: digital public history and social media, in P. Ashton, A. Trapeznik (a cura di), "What Is Public History Globally? Working with the Past in the Present", London, Bloomsbury, 2019, pp. 265-278, (2019)
    • Homo digitalis 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Homo Digitalis, in D. Paci (a cura di), "La storia in digitale: teorie e metodologie", Milano, Unicopli, 2019, pp.8-19, (2019)
    • Il museo della scuola come luogo di sperimentazione di percorsi di Public History: il caso del Museo della Scuola «Paolo e Ornella Ricca» dell’Università di Macerata 

      Brunelli, Marta <Università di Macerata> (M. Brunelli, Il museo della scuola come luogo di sperimentazione di percorsi di Public History: il caso del Museo della Scuola «Paolo e Ornella Ricca» dell’Università di Macerata, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 169-183, (2019)
      Public historians have definitively recognized the crucial role that museums – on par with libraries, archives, schools as well as media, cultural and tourism industry, and «all other sectors where the knowledge of the ...
    • La Public History dalle origini alla costituzione dell’Associazione Italiana di Public History: movimento o disciplina? 

      Savelli, Aurora <Università di Firenze> (A. Savelli, La Public History dalle origini alla costituzione dell’Associazione Italiana di Public History: movimento o disciplina?, «Sapere pedagogico e Pratiche educative», n. 3, 2019, pp. 9-22, (2019)
      Public history is triggering debate and lively reactions in Italy. What is the reason for its success? In connection with what areas does public history lead historians to think, and to act? This text questions these points, ...
    • Participation in heritage crowdsourcing 

      Bonacchi, Chiara; Bevan, Andrew; Keinan-Schoonbart, Adi; Pett, Daniel; Wexler, Jennifer (C. Bonacchi, A. Bevan, A. Keinan-Schoonbaert, D. Pett, J. Wexler, Participation, «Heritage Crowdsourcing. Museum Management and Curatorship», 34, 2019, n. 2, pp. 1-18, (2019)
      This paper draws upon the experience of several years of running a multi-application crowdsourcing platform, as well as a longitudinal evaluation of participant profiles, motivations and behaviour, to argue that heritage ...
    • Qui abito. Un progetto di Public History per le scuole del quartiere Vallette 

      Cliomedia Public History (Cliomedia Public History, (a cura di), QUI ABITO. Un progetto di Public History per il quartiere Vallette, Torino, Cliomedia Public History, 2019, (2019)
    • Online resources for the history of religion: a look at national history museums and at the House of European History 

      Savelli, Aurora <Università di Firenze> (A. Savelli, Online resources for the history of religion: a look at national history museums and at the House of European History, «RiMe» 5/I n.s., 2019, pp. 89-110, (2019)
      History museums have been influenced by developments in contemporary museology, opening up to new forms of interaction with their local communities. This is true also in the case of European national history museums, with ...