Search
Now showing items 1-10 of 10
La performance du corps ou le corps de la performance dans ‘Seuls’ de Wajdi Mouawad
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)
At the crossroad of themes and cultures, Wajdi Mouawad’s writing reflects a rhizomatic array of artistic genres and the most contemporary techniques of performance. Among the writing of this playwright, Seuls constitutes ...
Signs in indigenous tales: a semiotic analysis
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)
Translation and interpretation may be all that are needed to break the bulwark surrounding meanings of folktales in some remote cultures. Using a combination of Peircean’s semiotic objects, representamen and interpretant; ...
Reading Frantz Fanon’s The Wretched of The Earth (1965) as a Social Drama Performance
(2018)
The present paper focuses on the process of performance, which takes the center of the
stage in Frantz Fanon’s The Wretched of the Earth (1965). The author’s presentation of
the conceptual features of Enlightenment in ...
Arab-Muslim theatre defended
(2018)
This article re-visits Greek and Arab-Muslim theatres from the avant-garde perspective
to illuminate the aesthetics of theatre to which scholars in the School of Orientalism and
the School of Arab Intelligentsia should ...
Let’s Play Melodrama
(2022)
Melodrama is a show of emotions. It is a question of
heart, in a mixture of feelings for the audience. In my 40
years of work as an actor, I am fascinated by this form
of art: it is a sort of game between performers ...
La performance come agente di scrittura. Fenomeni performátici e drammaturgie visive nell’opera di Claudio Baglioni
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2022)
In questo saggio si applicherà la nozione di fenomeno performático all’opera del cantautore Claudio Baglioni, offrendo un focus sulle sue drammaturgie visive e sulle modalità di messa in scena,
che si configurano come ...
Theatricality of Futurism. The Avant-garde as a Performative Paradigm
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2023)
Nel caso del Futurismo italiano, il ricorso al teatro, alla relazione tra palcoscenico e platea come
metafora, crea più di un disorientamento. Pertanto, è giusto ribadire come l’equivoco di una supremazia del teatro, nel ...
Survoler le jeu du comédien contemporain entre texte et performance
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2023)
Rising from a collaboration between Stanislavski
and Brecht, this study explores how the contempo rary theater, in its textual and scenic structures,
requires a new type of an actor who had to reme diate the gap between ...
‘L’Albero’ dell’Odin Teatret: genesi di un “ultimo spettacolo”
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2024)
L’Albero (2016) – come quasi tutti gli spettacoli
dell’Odin Teatret a partire dagli anni Settanta – è
il risultato di una Collective Mind che collaziona
«numerose specializzazioni, vari gradi di esperienza e diverse ...
Cantare e decantare la poesia nel Tre-Quattrocento: prolegomeni di una “Filologia dell’esecuzione"
In queste poche pagine si raccolgono alcune osservazioni sul rapporto tra poesia ed esecuzione nei
secoli XIV-XV, nella prospettiva di una possibile restituzione filologica che tenga conto anche degli
aspetti formal ...