Sinestesieonline: Recent submissions
Items 301-320 di 776
-
Francesca Gerla, La gabbia, Emersioni, Roma 2019: [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021) -
“La sfinge nell’abisso”. Pier Paolo Pasolini - il mito, il rito e l’antico, acura di Maura Locantore, Universi-talia, Roma 2020: [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021) -
Geografia e sistemi di produzione della Commedia dell’Arte in Italia e in Europa
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)Numerous ways of research follow, in an auton-omous manner, the evolution of Commedia dell'Arte in different context in which it takes place: from courtly patronage of northern Italy to the atypical ... -
Trovarsi «alle soglie della vita»: Ingmar Bergman ri-letto da Sylvia Plath
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)This essay focuses on the generative encounter of Sylvia Plath with the movies of Ingmar Berg-man whose acquaintance with the labyinths of the psyche perfectly fits the inner chasms ex-plored by the poet. The lyrical ... -
Alla ricerca di Alezeia: la ‘Trilogia del Serenismo’ di Luigi Candoni
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)Luigi Candoni (1921-1974) today: an almost unknown author, despite he witnessed the tran-sition from the author's theatre to the director's theatre in Italy, where he brought the avant-garde of Beckett, Adamov, Ionesco. ... -
Tommaso Salvini. Voce e gesto dell’attore italiano nelle pagine critiche delle stagioni londinesi (1875-1876-1884)
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)Between 1875 and 1884 Tommaso Salvini went three times on tour in London. This article aims to investigate and analyze the interpretative and methodological characteristics of the great Italian actor through the critical ... -
I "cinque luoghi” del teatro. Conversazione con Fabrizio Crisafulli
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)Fabrizio Crisafulli is a theatre director and a visual artist who combines his creative work with a sharp self-analysis of his own artistic process and theatrical aesthetics. Moreover, he is a pedagogue and a scholar ... -
Daniela Montemagno, Romolo Valli, Edizioni Sabinae, Cantalupo in Sabina, 2020: [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021) -
Paola Degli Esposti, L’attore nell’Ottocento europeo. La prassi e la teoria, Dino Audino, Roma 2021: [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021) -
«Benvenuta devastazione». Una proposta di lettura in chiave “antropologica” de ‘Il contagio’. Parte II
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)This work (divided in two parts) looks at Walter Siti’s Il contagiofrom an anthropological perspective. Throughout the reading of Amselle, Augé and Lévi-Strauss a new way of reading one of the ... -
Sondaggi sul lessico dell’edilizia in siciliano medievale: il contributo dell’inventario di Alvaro Paternò
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)With a view to edit the Vocabolario del Siciliano Medievale(VSM), this paper collects somemarginal notes taken from the recent edition of the Inventario by Don Alvaro Paternò. We intendto test, for the first time on the ... -
Alcune considerazioni sul dettaglio in letteratura ed un saggio di analisi
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)The essay proposes some considerations on the value of detail in literature, taking into consideration the positions of great writers, from Leopardi to Chekhov to Nabokov. On the basis of exposedreflections, the novel The ... -
Sotto il segno del “naufragio”: la scrittura autobiografica di Pietro Giannone
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)Pietro Giannone, imprisoned in the fortress of Miolans, between April 1736 and September of the following year, wrote the Vita, which remained forgotten until 1890. The autobiographical pages, ... -
«Dalla parte di lei»: paradigmi scomposti. Lettura in parallelo dei romanzi ‘Nessuno torna indietro’ di Alba De Céspedes e ‘Tra donne sole’ di Cesare Pavese
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)The essay presents itself as a comparative analysis of novels. Nessuno torna indietrofrom Alba De Céspedes and Tra donne sole by Cesare Pavese, highlighting interesting analogies and food for thought. One of ... -
Per un’etica della memoria. Interferenze benjaminiane in Vincenzo Consolo
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)Vincenzo Consolo’s writing is based on the idea of memory as human heritage storage and muse for the creative process. This essay aims to cross the mnestic signature of the Sicilian author with philosopher ... -
Echi testuali dalla ‘Commedia’ a Mario Luzi
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)In these pages we analyze the dynamics of intertextual relationships established at a distance and between texts of different origins, including famous fragments of opera. The first of these retakes involves Leopardi's use ... -
In dialogo con L. Rino Caputo su ispezioni, ragioni e ricostruzioni della forma-romanzo fra Ottocento e Novecento, in Italia
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)This work, which is a part of a more varied and in-depth study, in the form of an interview with Rino Caputo, professor of Italian literature, retraces and analyses the transformation of the literary ... -
Il ‘Romanzo di Francia’ o ‘Libro di Fioravante’ del Ms BNF 859: premessa all’edizione critica
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)The manuscript containing the Romanzo di Francia, also known as the Libro di Fioravante, belongs to the type of manuscript whose interest goes beyond the work itself, since its physical aspect, the main features ... -
L’immaginario arboreo nelle poesie di Girolamo Comi
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)The article deals with the vegetable element in Girolamo Comi’s poems (1890-1968). The vegetal element is not only understood as part of the natural scenery and landscape context, but as a ... -
La lezione dell’arte. Una lettura pedagogica di ‘Arte come esperienza’ di John Dewey
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)This contribution has the aim of highlight the pedagogical significance of the deweyan aesthetic, as it has been developed by the American philosopher in the masterpiece Art as Experience(1934). Beginning from the ...