Browsing Sinestesieonline. A. 7, no. 24 (Ottobre 2018) by Submit Date
Now showing items 1-20 of 20
-
The theatre of War and Counterculture in the dramaturgy of Ahmed Yerima
(Avellino : Associazione culturale Sinestesie, 2018)The call for authenticity and originality in the documentation of history has created a counterbalance in historiography and culture. While the intellectual polemic between historians such as Peter Ekeh and Bala Usman ... -
Rethinking Britain
(Avellino : Associazione culturale Sinestesie, 2018)The fever of colonisation over with, though not quite so, war-ripped Britain became a magnet for immigrants in dire need of bettering their lot, thus «reversing the journey made by generations of British emigrants», all ... -
Chronotopes of delivery: grounding the cultural politics of Moroccan theatre
(Avellino : Associazione culturale Sinestesie, 2018)The article seeks to highlight the chronotopes of delivery in modern Moroccan theatre and show how and when the act of grounding its cultural politics took place. It unmasks Lyautey’s dynamics of colonial modernity and ... -
El proto-grotesco en el teatro italiano del siglo XIX: Don Pietro Caruso De Roberto Bracco
(Avellino : Associazione culturale Sinestesie, 2018)En este artículo se analiza Don Pietro Caruso, uno de los textos de renovación de la comedia burguesa italiana de fines del siglo XIX. Se focaliza aquí en el estudio de los rasgos que hacen de este texto un proto-grotesco: ... -
Da un paese lontano. Omaggio a Anna Banti, a cura di Beatrice Manetti, «Il Giannone», anno XIV, numero 27-28, gennaio-dicembre 2016 (Centro Documentazione Leonardo Sciascia / Archivio del Novecento San Marco in Lamis) : [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018) -
Mariella Muscariello, Paradigmi siciliani. Saggi di letteratura dell’otto e del novecento, Roma, Salerno Editrice, 2017 : [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018) -
Filippo Sallusto, Nazionalismo italiano, nazionalismo francese. Gabriele d’Annunzio e Roberto Forges Davanzati, prefazione di Giuseppe Parlato, Roma, Aracne, 2018
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)This essay is about the relationship between the Italian nationalism and the French nationalism. Two very important intellectuals of this period were Gabriele d’Annunzio and Roberto Forges Davanzati. The author, in this ... -
AA.VV., L’illuminista. Il realismo magico, a cura di Silvana Cirillo e Francesco Muzzioli, «L’Illuminista» n. 46-47-48, 2016, Editore Ponte Sisto : [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018) -
AA.VV., Kore, la ragazza ineffabile. Un mito tra passato e presente, introduzione a cura di Roberto Deidier, Donzelli, Roma, 2018
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018) -
Stefano Vitale, La saggezza degli ubriachi, prefazione di Alfredo Rienzi, Edizioni La Vita Felice, Milano, 2017 : [recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018) -
Sul mito identitario della “nazione napoletana” tra i secoli xvi-xviii. Uno sguardo politico-letterario
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)The paper proposes a series of reflections on national identity. In particular, the concept of the identity of “Neapolitan nation” between the XVI and XVIII centuries is highlighted with great regard to the literary ... -
<<Il calcio è come la poesia, un gioco che vale la vita>>: i resoconti dagli stadi di Alfonso Gatto
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Alfonso Gatto had a strong passion for sport, especially for cycling and football. The Salerno poet followed the sport throughout his life and throughout the entire span of his journalistic activity. From cycling to ... -
Due ipotesi attributive per il ritratto di San Carlo Borromeo nella chiesa di San Francesco Saverio ad Avellino
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)L’articolo riassume i punti di arrivo di una ricerca che ha portato all’attribuzione di un importante dipinto sinora inedito (Il Ritratto di San Carlo Borromeo collocato nella Chiesa di San Francesco Saverio ad Avellino) ... -
René Guénon lettore di Dante: devianza o apporto?
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Alongside the academic tradition of Dante’s studies, there have been, especially from the late Romantic period, proposals for an “esoteric” interpretation of the Commedia. René Guénon, with L’ésotérisme de Dante, takes ... -
«La letteratura deve essere per la nazione e per il popolo». Realismo e “nazional-popolare” in Giorgio Bassani saggista
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Through the analysis of Bassani’s critical writings, this essay shows the aestheticalphilosophical connections and the ethical-political meanings of the realism professed by the Ferrara’s writer and of the “people’s ... -
Ennio Flaiano, il viaggiatore scontento
(2018)The essay reconstructs the many journeys made by Ennio Flaiano in his life, analyzing the desires of this little-remembered writer, author of about 60 films including some masterpieces directed by Federico Fellini, until ... -
Vecchie signore nella scrittura di Natalia Ginzburg
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Il saggio analizza le modalità di rappresentazione della vecchiaia femminile nella scrittura di Natalia Ginzburg. Partendo da alcune considerazioni sul tema dell’anzianità e sul modo in cui le donne affrontano il processo ... -
“Raccourcis”: strategie lessicali e forestierismi in Partiranno di Luce D’Eramo
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Partiranno is a singular novel within the unique literary biography of Luce d’Eramo. It is her most beloved novel, a science fiction, but also a police thriller and a spy story. The writer mixes differtent literary genres, ... -
Poeta, romanziere e storico, Emilio Esposito, uno scrittore del sud
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018) -
«In questo mezzo sonno»: temi e immagini nell’opera di Vittorio Sereni
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)The present study offers an overview of recurring themes and images in the work of Vittorio Sereni. Through the various poetic collections, he tries to dialogue with the past and with the present, to experiment without ...