• Introduzione 

      Bravi, Luca <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze>; Martinelli, Chiara <Università di Firenze> (L. Bravi, C. Martinelli and S. Oliviero, "Introduzione", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 11-17, 2022)
      The introduction aims at underlining how the Resistance movement has been dealt throughout the political debate hold in republican Italy, summing up how scholastic law deals with the topic. Eventually, it sums up the ...
    • Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, S.Oliviero, Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. IX-XII, (2019)
    • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze>; Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, S. Oliviero, (a cura di), Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze, Firenze, University press, 2019, (2019)
    • La Resistenza raccontata a scuola dai partigiani: esperienze del passato e prospettive per il futuro 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (S. Oliviero, "La Resistenza raccontata a scuola dai partigiani: esperienze del passato e prospettive per il futuro", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 83-94, 2022)
      The paper attempts to give some useful coordinates to start reconstructing the history of Resistance experiences (meetings, educational and teaching activities) as told at school by its protagonists. The paper also puts ...
    • Scuola, didattica e territorio: come rivitalizzare il rapporto con il contesto locale 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (S. Oliviero, "Scuola, didattica e territorio: come rivitalizzare il rapporto con il contesto locale", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 17-28, 2022)
      The paper attempts to make an initial discussion on the usefulness of the history of education for interpreting the synergies between school, didactics and territory as they evolve over time. The paper offers a quick ...
    • Storie e memorie della prima generazione di educatrici ed educatori dei nidi in Toscana 

      Macinai, Emiliano <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (E. Macinai, S. Oliviero, Storie e memorie della prima generazione di educatrici ed educatori dei nidi in Toscana, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 159-168, 2019)
      This contribution describes some steps of a research, by its nature constantly in progress, which has seen us engaged on several occasions in recent years, namely the collection and sharing of the stories and memories of ...
    • Tra scuola, università e territorio: il peculiare contributo della Public History 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Borruso, Francesca <Università Roma Tre>; Brunelli, Marta <Università di Macerata>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, P. Bianchini, F. Borruso, M. Brunelli, S. Oliviero, "Tra scuola, università e territorio. Introduzione", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 9-13, 2022)