• “Il dibattito no”. Esperienze di drammatizzazione tra genere e lavoro 

      Allegro, Donatella (D. Allegro, “Il dibattito no”. Esperienze di drammatizzazione tra genere e lavoro, «Clionet», 2021, n. 5, pp. 53-59, 2021)
    • La didattica a distanza, dall'emergenza alle buone pratiche. Dialogo tra Giuseppe Fiorentino ed Enrica Salvatori 

      Fiorentino, Giuseppe <Università di Pisa>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (G. Fiorentino, E. Salvatori, La didattica a distanza, dall'emergenza alle buone pratiche, «Umanistica digitale», 4, 2020, n.8, pp. 165-182, 2020)
      L'isolamento imposto dalla pandemia del Covid-19 ha obbligato le università a dotarsi rapidamente di strumenti atti a consentire la prosecuzione dell'attività didattica a distanza. Interventi più disordinati e spontanei, ...
    • Die Erinnerung an die Krimmler Tauernflucht 1947. Wissen-schaftliche Aufarbeitung, Vermittlung und Initiativen in der Public History 

      Hechenblaikner, Verena (V. Hechenblaikner, Downton-Mania. Die Erinnerung an die Krimmler Tauernflucht 1947. Wissen-schaftliche Aufarbeitung, Vermittlung und Initiativen in der Public History, «Historia scribere», 13, 2021, pp. 149-175, 2021)
      The following seminar paper examines the memory of the Krimmler Tauern-flucht, a journey of a group of Jews from Eastern Europe across an Austrian alpine pass to reach Palestine in 1947. For almost forty years, this ...
    • Die Lehnspyramide – ein Wiedergänger des Geschichtsunterrichts 

      Bernhardt, Markus (2014)
      Der 1998 verstorbene Mediävist Hartmut Boockmann hat 1992 in der GWU einen Topos der Mittelalterdarstellungen in den Schulbüchern dekonstruiert: die Lehnspyramide. Seine Kritik richtete sich gegen die zahlreichen bunten ...
    • “Die Schweizer”. Welches Geschichtsbild braucht die Willensnation? 

      Furrer, Markus (M. Furrer, “Die Schweizer”. Welches Geschichtsbild braucht die Willensnation?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 2, 2014)
      Der „Wille zur Geschichte“ ist gleichsam Elixier der Willensnation. Das war sicher auch ein Grund für das Schweizer Fernsehen, dem Publikum im November 2013 eine vierteilige Geschichtslektion zu besten Sendezeiten zu ...
    • Differenze fra paesi in Europa: scarti e convergenze in una prospettiva di genere, di generazione, di classe 

      Pescarolo, Alessandra (A. Pescarolo, "Differenze fra paesi in Europa: scarti e convergenze in una prospettiva di genere, di generazione, di classe", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 63-87, 2022)
      Quest’articolo propone una riflessione sul grado in cui l’unificazione europea ha ridotto le differenze fra i paesi membri. Da un lato vi sono le culture della famiglia, la secolarizzazione, l’educazione, i consumi culturali ...
    • Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori, Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina, «RiMe» 1–I, 2017, pp. 57–94, (2017)
      The digital revolution has had a profound impact on how history is being studied, analyzed, shared, taught, as well as how the sources of the past are published, preserved and even produced. This essay presents an overview ...
    • Digital Depth: A Volumetric Speculation 

      De Seta, Gabriele <Universitetet i Bergen> (G. De Seta- Digital Depth: A Volumetric Speculation- «Magazén», 4, 2023, n. 2, pp. 245-270, 2023)
      Counter commonplace associations with superficial mediation and networked flatness, the digital seems to have its own peculiar depths, which range from the infrastructural (deep sea cables, deep packet inspection, crawl ...
    • Digital è public? L’esempio di alcune banche dati a contenuto storico 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, Digital è public? L’esempio di alcune banche dati a contenuto storico, «Novecento.org», 2020, n. 14, (2020)
    • Digital History & Yet Another Journal. Editorial 2013 

      Demantowsky, Marco (M. Demantowsky, Digital History & Yet Another Journal? Editorial 2013, «Public history weekly», 1, 2013, n. 1, 2013)
      Digital History. There is a rich and diverse range of German-speaking journals in the field of history and civics education. The usual forms of assuring formalised scientific quality are well-established. Now it may seem ...
    • La Digital History : histoire et mémoire à la portée de tous 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, La digital history: histoire et mémoire à la portée de tous, «Ricerche storiche», XLI, 2011, n. 1, pp. 111-148, (2011)
      L’histoire numérique (Digital History) dans sa version 2.0, a certainement permis de désenclaver la «culture haute» mais avec l’apparition du web 2.0, l’histoire et la mémoire sont à présent la prérogative de tout le monde ...
    • Digital Public History e design della partecipazione. Riflessioni e proposte a partire dalla Società Storica Spezzina 

      Capezzuto, Stefano (2018)
      La Società Storica Spezzina è un’associazione ONLUS che si propone di stimolare il rapporto tra gli abitanti della provincia di La Spezia con la propria storia locale, utilizzando tecnologie, strategie e metodi di Digital ...
    • Digital Public History Inside and Outside the Box 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori, Digital Public History Inside and Outside the Box, «Magazén» 1, 2020, n. 2, pp. 203-222, (2020)
      The relationship between history and information technology is long and troubled. Many projects have opened and closed, many pioneering initiatives have achieved success and attention, but often they have not ‘taught’ or ...
    • Digital Public History Narratives with Photographs 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Digital public history narratives with photographs, «Public history weekly», 3, 2015, n. 31), (2015)
      Social Media are “a group of Internet-based applications that build on the ideological and technological foundations of Web 2.0, and that allow the creation and exchange of user-generated content.”[1] They facilitate various ...
    • Digital public history, ricerca storica e didattica. L’Atlante delle stragi come emblematico caso di studio 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, Digital public history, ricerca storica e didattica. L’Atlante delle stragi come emblematico caso di studio, «Rivista di ricerca e didattica digitale», A. 1, 2021, n. 2, pp. 47-61, 2021)
      Iniziata dalla concretizzazione di ricerche locali in alcuni territori italiani a partire dal 1999, la mappatura delle stragi compiute da nazisti e fascisti nel nostro Paese ha avuto una lenta progressione almeno fino a ...
    • Digital Public History: Bringing the Public Back 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Digital public history: bringing the public back, «Public history weekly», 2015, n. 13, (2015)
      Digital History has reshaped the documentation methods of historians, especially their means of accessing and storing history. However, this seismic shift has occurred without any thorough critical discussion of these ...
    • Disporre del passato: contributi della psicologia allo studio della memoria nella relazione sociale 

      Rocchetti, Francesco <Università di Macerata> (F. Rocchetti, Disporre del passato: contributi della psicologia allo studio della memoria nella relazione sociale, «Il capitale culturale», 2020, n. 22, pp. 63-79, 2020)
      L’articolo propone alcune riflessioni sull’apporto che gli studi psicologici possono fornire agli storici che intendano operare a contatto diretto con i mutamenti della mentalità e delle appartenenze. Mettendo in dialogo ...
    • Do curricula inspire historical thinking? 

      Thünemann, Holger (H. Thünemann, Do curricula inspire historical thinking?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 40, 2014)
      In recent years, German-speaking history didactics has once again focused on curricula and syllabuses (after a lengthy lull in the 1990s). The Swiss “Lehrplan 21” project has demonstrated how controversial curricular issues ...
    • Doing History at the Edge of the Map: The “Digital Thrace” Research Project 

      Palikidis, Angelos <Democritus University of Thrace, Komotini, Greece> (A. Palikidis, Doing History at the Edge of the Map: The “Digital Thrace” Research Project, «Public History Review», 1 (2024), pp. 53-65, 2024)
      Digital Thrace: Mapping the History and Culture to Enhance the Tourist Economy” is a three-year (2021–2023) research project conducted by the Democritus University of Thrace. “Thrace,” a geographical rather than a regional ...