Public brickstory: laboratori partecipativi e memoria pubblica
Date
2023Author
Bartolini, Stefano
Cappellini, Luca
Cutolo, Francesco
Metadata
Show full item recordAbstract
Sulla scorta della diffusione dei lego a tema storico e del loro uso per la public history, il progetto Italian
Brickhistory ha dato vita a un’attività sui social e a laboratori partecipativi per studenti e adulti. L’articolo
ripercorre quest’ultima pratica, dalla concettualizzazione alla realizzazione dei kit fino agli elementi
scaturiti nel corso delle attività proposte e alla possibilità di costruire un dialogo bidirezionale tra fruitori e storici a partire dalla memoria pubblica che emerge durante le pratiche sperimentate. On the basis of the diffusion of historical-themed legos and their use for public history, the Italian Brickhistory
project has given rise to an activity on social networks and participatory workshops for students and adults. The
article retraces the latter practice, from the conceptualization to the creation of the kits up to the elements resulting from the proposed activities and the possibility of building a two-way dialogue between users and historians
starting from the public memory that emerges during the tested practices.