The "American Way of Mobility". The influence of the American model on traffic and mobility planning in Italy (1920-1960)
Abstract
Mobility and traffic planning was an issue first tackled in Italy between the two major world conflicts as part of the broader theme of urban organization and with especial attention to the American model. It is in this moment that a significant change in the balance of urban planning culture takes place between Europe and the United States, with the latter becoming the model of reference. A typical example of this “importation” can be seen in the hierarchization of road users, a process that led to the exclusion of the weaker ones (pedestrians and bicyclists) in favor of the car. Following the Second World War, these tendencies are accentuated further as mass motorization, and its infrastructural frame, become an integral part of that ‘American way of life’. The present contribution aims to identify the most significant moments of this process as well as the dynamics stemming from the interaction between Italy and the United States in the exchange of the mobility planning model, in order to verify if the adoption of the American system, and consequently its infrastructural model for mobility, can be considered as a form of cultural subordination. En los años entre las dos guerras mundiales se afrontó por primera vez el tema de la
planificación de la movilidad y de la circulación, como parte de la cuestión de la
organización urbana con especial énfasis en el modelo norteamericano. En ese
momento se transformó profundamente la cultura de la planificación urbana en
Europa y en Estados Unidos; estos últimos se convirtieron en el modelo de
referencia. Un ejemplo típico de esta “importación” puede localizarse en la jerarquía
entre los usuarios de la calle, lo que llevó a la discriminación de los más débiles
(peatones y ciclistas) en beneficio de los coches.
Después de la segunda guerra mundial, estas tendencias se acentuaron, porque la
motorización masiva – y su marco infraestructural – se apoderó del estilo de vida
americano.
Este ensayo pretende identificar los momentos más destacados de este proceso y
las dinámicas derivantes de la interacción entre Italia y Estados Unidos a la hora de
compartir el modelo de planificación de la movilidad, para comprobar si la adopción
del sistema norteamericano, y por consiguiente de su modelo infraestructural de
movilidad, puede considerarse una forma de subordinación cultural. La pianificazione della mobilità e del traffico fu affrontata per la prima volta tra le
due guerre mondiali, come parte di un più ampio discorso sull’organizzazione urbana
e con speciale attenzione al modello Americano. In quel momento ebbe luogo un
cambiamento significativo nella cultura della pianificazione urbana tra Europa e Stati
Uniti e questi ultimi divennero il modello di riferimento. Un tipico esempio di tale
“importazione” può essere rintracciato nella gerarchizzazione degli utenti della
strada, che portò alla discriminazione dei più deboli (pedoni e ciclisti), a vantaggio
delle automobili.
Dopo la seconda guerra mondiale, queste tendenze furono ulteriormente
accentuate, perché la motorizzazione di massa, e il suo quadro infrastrutturale,
divenne parte integrante del modello americano di vita. Il presente contributo mira a
identificare i momenti più significativi di questo processo, nonché le dinamiche che
provengono dall’interazione tra Italia e Stati Uniti nella condivisione del modello di
pianificazione della mobilità, al fine di verificare se l’adozione del sistema americano,
e di conseguenza del suo modello infrastrutturale di mobilità, possa essere
considerata una forma di subalternità culturale.
