Cerca
Items 1-10 di 11
Let’s Play Melodrama
(2022)
Melodrama is a show of emotions. It is a question of
heart, in a mixture of feelings for the audience. In my 40
years of work as an actor, I am fascinated by this form
of art: it is a sort of game between performers with ...
La performance come agente di scrittura. Fenomeni performátici e drammaturgie visive nell’opera di Claudio Baglioni
(2022)
In questo saggio si applicherà la nozione di fenomeno performático all’opera del cantautore Claudio Baglioni, offrendo un focus sulle sue drammaturgie visive e sulle modalità di messa in scena,
che si configurano come ...
Theatricality of Futurism. The Avant-garde as a Performative Paradigm
(2023)
Nel caso del Futurismo italiano, il ricorso al teatro, alla relazione tra palcoscenico e platea come
metafora, crea più di un disorientamento. Pertanto, è giusto ribadire come l’equivoco di una supremazia del teatro, nel ...
Survoler le jeu du comédien contemporain entre texte et performance
(2023)
Rising from a collaboration between Stanislavski
and Brecht, this study explores how the contempo rary theater, in its textual and scenic structures,
requires a new type of an actor who had to reme diate the gap between ...
Arab-Muslim theatre defended
(2018)
This article re-visits Greek and Arab-Muslim theatres from the avant-garde perspective
to illuminate the aesthetics of theatre to which scholars in the School of Orientalism and
the School of Arab Intelligentsia should ...
Reading Frantz Fanon’s The Wretched of The Earth (1965) as a Social Drama Performance
(2018)
The present paper focuses on the process of performance, which takes the center of the
stage in Frantz Fanon’s The Wretched of the Earth (1965). The author’s presentation of
the conceptual features of Enlightenment in ...
«Ti racconto una storia». Il teatro di narrazione tra scrittura verbale e scrittura di scena
(2019)
“Teatro di narrazione” indica una forma teatrale sviluppatasi negli anni Novanta sulla scena italiana e viva fino ad oggi, che segna una particolare evoluzione della drammaturgia letteraria. Questo genere di teatro si basa ...
La performance du corps ou le corps de la performance dans ‘Seuls’ de Wajdi Mouawad
(2020)
At the crossroad of themes and cultures, Wajdi Mouawad’s writing reflects a rhizomatic array of artistic genres and the most contemporary techniques of performance. Among the writing of this playwright, Seuls constitutes ...
Signs in indigenous tales: a semiotic analysis
(2020)
Translation and interpretation may be all that are needed to break the bulwark surrounding meanings of folktales in some remote cultures. Using a combination of Peircean’s semiotic objects, representamen and interpretant; ...
‘L’Albero’ dell’Odin Teatret: genesi di un “ultimo spettacolo”
L’Albero (2016) – come quasi tutti gli spettacoli
dell’Odin Teatret a partire dagli anni Settanta – è
il risultato di una Collective Mind che collaziona
«numerose specializzazioni, vari gradi di esperienza e diverse ...