Elea: Recent submissions
Items 861-880 di 6219
-
Bambini in tempo di guerra. Raccontare il passaggio della guerra e la Resistenza attraverso video-interviste di testimonianza: luoghi, memorie, racconti
(M. Spiganti, "Bambini in tempo di guerra. Raccontare il passaggio della guerra e la Resistenza attraverso video-interviste di testimonianza: luoghi, memorie, racconti", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 103-111, 2022)The paper aims at dealing mainly with infantry and it is carried on with methodological reflections, oral history research and audio-visive narrations. It sums up some issues about how to use oral and audio-visive sources ... -
Luoghi e memorialistica. Aspetti didattici del Memoriale degli italiani di Auschwitz tra passato e presente
(L. Bravi, "Luoghi e memorialistica. Aspetti didattici del Memoriale degli italiani di Auschwitz tra passato e presente", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 115-124, 2022)The Memorial for the Italian died in nazi camps is an artistic masterpiece commissioned in 1979 by the National Association Former Prisoneers in nazi camp. It was inagurated in 1980 in the National Auschwitz Museum as ... -
Educare e istruire con i fumetti: alcune ipotesi sulla Storia contemporanea
(R. Bianchi, "Educare e istruire con i fumetti: alcune ipotesi sulla Storia contemporanea", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 135-146, 2022)The paper highlitghts the role played by comics in stimulating formative and cultural literacy processes held in contemporary world. After having devoted time to the Italian situation, it highlights the potential and the ... -
Quando un ‘Tuono’ colpisce uno storico: come può nascere un fumetto sulla Resistenza
(S. Gallo, "Quando un ‘Tuono’ colpisce uno storico: come può nascere un fumetto sulla Resistenza", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp.135-146, 2022)The paper deals with the metting and the collective work which led to the publication of the comic book "Bandierine. Tutta una storia di Resistenze". It deas with a group of stories linked to a story which works as a frame. ... -
Cartoline: la memoria e la sua forma visiva
(L. Pieri, "Cartoline: la memoria e la sua forma visiva", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. v, 2022)"Cartoline" is a didactic method practised by the studies center "Yad Vashem". Starting from the observation and the study of an image, pupils and teachers think about it invlving themselves in a dynamic lesson stimulated ... -
Il memoriale italiano di Auschwitz come occasione di formazione professionale
(A. Burzi, "Il memoriale italiano di Auschwitz come occasione di formazione professionale", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 153-158, 2022)The italian Auschwitz memorial in Florence has been the basis for a didactic project where a fourth class in the vocational institute "Saffi" studies the exhibition for acting as a guide for visitors. There was a integration ... -
Quando le guide sono i ragazzi: una mostra sulla Resistenza. L’esperienza della II C della scuola secondaria di primo grado “I.C. Lorenzo Bartolini” di Vaiano (Prato)
(M. G. Oddone, "Quando le guide sono i ragazzi: una mostra sulla Resistenza. L’esperienza della II C della scuola secondaria di primo grado “I.C. Lorenzo Bartolini” di Vaiano (Prato)", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 159-169, 2022)The paper aims at dealing with the didactic experience realized between 2018 and 2019 in two classes of the comprehensive school Bartolini in Vaiano, near Prato. After some meeting with a local expert, and the utilisation ... -
Difesa comune europea, “Strategic Compass” e valore (costituzionale) della pace
(2023)In an increasingly fragmented and disunited geopolitical context, we are witnessing an incessant, strong change in the global space and the emergence of new threats, traditional or hybrid, which contribute to enriching ... -
A Legal Analysis of the Contributing Factors to Trafficking in Women: Points of Strength and Weakness of the Recent Developments in Europe
(2023)The purpose of this contribution is first to build the legal connections between anti-trafficking law, gender and international refugee law. The paper will then move to “contributing factors” to trafficking with the ... -
La riservatezza dei dati biometrici nello Spazio europeo dei diritti fondamentali: sui limiti all’utilizzo delle tecnologie di riconoscimento facciale
(2023)Facial recognition technology is a biometric-based technology that processes sensitive personal data, namely biometric data, and thus constitutes a limitation of the right to privacy. Moreover, with reference to its most ... -
Sorority, Equality and European Private International Law
(2023)Gender perspective in Private International Law can be claimed through the so-called “sorority”: solidarity between women against sexual discrimination. Private International Law can become an ethical tool to fight for ... -
Relocation: Expression of Solidarity or State-Centric Cherry-Picking Process?
(2023)This article deals with the relocation of international protection-seekers between EU Member States, an instrument originally intended as an expression of solidarity and protection of the most vulnerable claimants. It ... -
Privacy e tutela della persona umana
(2021)