Search
Now showing items 1-9 of 9
Pirandello and Multilingualism: Paolo Magelli directs ‘The Mountain Giants’
(2022)
L'articolo esamina lo spettacolo I giganti della montagna di Luigi Pirandello, diretto nel 2018 dal regista italiano Paolo Magelli. La produzione implementa il multilinguismo per esplorare la dialettica
dell'inclusione e ...
«Io vi lotto/ contro i fantasmi miei contro me stesso»: il Taccuino di Bonn di Luigi Pirandello
Il Taccuino di Bonn, testimonianza preziosa, sino
al 1891 del determinante soggiorno di Luigi Pi randello nella città tedesca, partecipa in modo
particolarmente “avventuroso” delle vicissitudini
redaziona ...
Sull’ultimo romanzo di Pirandello
(2018)
Giancarlo Mazzacurati defined One, No One and a Hundred Thousand, as Pirandello’s
testamentary novel, a breathless and more or less conscious experiment of self-analysis
as well as of self-therapy». The protagonist’s ...
Pirandello e Ibsen nel perimetro di scena ronconiano
(2018)
Ibsen and Pirandello represent two pillars of the great bourgeois theatre between the
XIX and XX centuries. Their works have always been subject to critical analysis and
theatrical representation, in particular, Gengångare ...
Una visita dal “di là”: simmetrie oniriche tra Pirandello e Capuana
(2020)
Luigi Capuana, atypical verista attracted by occult’s fascination, was the first ever literary model for Pirandello and also contributed at the end of 800th century to lead ideologically the writer from Girgenti on the ...
Il diario quotidiano di un attore: i taccuini di Ruggero Ruggeri
(2019)
The long career of Ruggero Ruggeri started in the late Naturalism and finished at the beginning of the 1950s without knowing crisis or setbacks. During this period the old Italian theatre was replaced by a new role acquired ...
Veglie, sonni, sogni: figurazioni dell’invisibile nei moderni
La veglia è uno squarcio aperto su territori altrimenti invisibili. Croce di silenzio e attesa, meditazione e assedio che nasce alla letteratura almeno fin dagli apostoli in Getsemani, nella modernità letteraria torna come ...
Maschere del genio fra Pirandello, Ugo Fleres, Capuana, Livia De Stefani
(2018)
In an article titled Sincerità (Ariel, 1898) Pirandello criticizes the artistic simulation,
particularly the theft of other authors’ motifs and ideas. On the same topic Pirandello’s
friend Ugo Fleres writes a novel, L’Anello ...
Effetti d’un influsso (mai) interrotto: la presenza di Capuana nell’ultima novella di Pirandello
(2019)
The essay aims to focus the influence that Luigi Capuana, “verista” inclined to the occult’s fascination, had on Effetti di un sogno interrotto (1936), the last Pirandello’s tale, where dreams become reality, the
fantastic ...