Browsing prova by Title
Now showing items 15-34 of 55
-
Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca
(M. Gianfrancesco, "Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.794-906, 2024)This article analyzes the use of school archives to investigate a specific case: the promulgation of racial laws by the fascist regime in 1938. They affected citizens classified as “of the Jewish race,” particularly teachers ... -
Gli archivi scolastici in classe. Un laboratorio alla scuola primaria per ricostruire la storia della scuola attraverso i registri dell’insegnante
(L. Paciaroni, "Gli archivi scolastici in classe. Un laboratorio alla scuola primaria per ricostruire la storia della scuola attraverso i registri dell’insegnante" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.498-510, 2024)In the last thirty years there has been a real historiographical revolution that has introduced a new way of making history of education and school. Historians of education have begun to investigate a wide range of new ... -
Historia pública y digital: una experiencia en torno al patrimonio histórico-educativo
(S. Moll Bagur, M. Depaepe, "Historia pública y digital: una experiencia en torno al patrimonio histórico-educativo" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.466-477, 2024)This paper recounts the experience of the educational community of a school that became actively involved in the recovery and exhibition of its historicaleducational heritage. More specifically, this experience, inspired ... -
L’anima dei luoghi: la dialettica tra patrimonio materiale e immateriale nelle valli ladine
(G. Bandini, S. Rasom, "L’anima dei luoghi: la dialettica tra patrimonio materiale e immateriale nelle valli ladine" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.236-250, 2024)The Ladin language and culture communities are a unique example of the interaction between tangible and intangible heritage, serving as a multicultural laboratory that plays a vital role in preserving cultural diversity ... -
L’archivio partecipato, tra ricostruzione delle fonti e memoria collettiva: “La Tanzi nella storia d’Italia” (1799-2011) – un caso di studio
(A. Consiglio, "L’archivio partecipato, tra ricostruzione delle fonti e memoria collettiva: “La Tanzi nella storia d’Italia” (1799-2011) – un caso di studio" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.290-304, 2024)This contribution intends to present the interactive and transgenerational laboratory experience relating to setting up a documentary exhibition about the history of the “Luigi Tanzi” Institute, located in the province of ... -
L’educazione del popolo nella Public History of Education: istruire con i Catechismi repubblicani durante la Repubblica napoletana del 1799
(R. Capobianco, "L’educazione del popolo nella Public History of Education: istruire con i Catechismi repubblicani durante la Repubblica napoletana del 1799" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.698-712, 2024): During the very brief experience of the Neapolitan Republic of 1799, the pro-republican Neapolitan intellectuals entrusted the nation-state with the role of stateeducator in order to be able to activate innovative public ... -
L’esperienza dell’Archivio storico dell’Associazione Opera Pizzigoni: un modo diverso di vivere la storia
(F. Zuccoli, "L’esperienza dell’Archivio storico dell’Associazione Opera Pizzigoni: un modo diverso di vivere la storia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.186-197, 2024)This paper examines a project conducted on the historical archive of the Opera Pizzigoni Association (ASOP) from a public history perspective. The ASOP archive is not a school archive but holds records concerning the ... -
L’istituzione del primo nido a gestione comunale nel territorio del Comune di Foligno
(M. Filomia, "L’istituzione del primo nido a gestione comunale nel territorio del Comune di Foligno" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.778-792, 2024)This contribution aims to investigate, through a local and territorial historiographical reconstruction, the establishment of the first nursery school within the territory of the Municipality of Foligno, in the period ... -
L’“Istituto Addolorata” tra Citizen e Public History
(C. Matrella, "L’“Istituto Addolorata” tra Citizen e Public History" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.866-877, 2024)The purpose of this paper is to elucidate a Public History of Education project initiated at the University of Foggia whose aim is to preserve the historical educational heritage of which the city is a precious custodian. ... -
Il Museo «Pasquali Agazzi» (Mu.P.A.) di Brescia tra conservazione e condivisione di una tradizione educativa
(C. Ghizzoni, R. Bressanelli, "Il Museo «Pasquali Agazzi» (Mu.P.A.) di Brescia tra conservazione e condivisione di una tradizione educativa" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.376-390, 2024)This paper outlines the work of the «Pasquali Agazzi» Museum (Mu.P.A.), which was launched in Brescia in 2021. Since its foundation, the exhibition centre – which retraces the key milestones in the development of the early ... -
“La parola ai bambini”: voci d’infanzia dall’archivio storico dell’Internationale Jugendbibliothek (IJB)
(C. Gumirato, "“La parola ai bambini”: voci d’infanzia dall’archivio storico dell’Internationale Jugendbibliothek (IJB)" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.852-863, 2024)This work aims at bringing back to light children’s testimonies on the reading education experience held at the International Youth Library in Munich in the 1950s, which are now kept in its historical archive. It is believed ... -
Patrimonio archivístico e historia pública: crónica de una experiencia
(C. Menguiano-Rodrìguez, F. Comas-Rubì, "Patrimonio archivístico e historia pública: crónica de una experiencia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.448-463, 2024)Traditionally, archives have had the preservation of historical documentation as their main objective, but the so-called “boom” in public history –which has been developing for several decades– seems to have begun to ... -
Il patrimonio del Centro di studi e documentazione sulla storia dell’Università di Macerata al servizio della Public History
(S. Montecchiani, "Il patrimonio del Centro di studi e documentazione sulla storia dell’Università di Macerata al servizio della Public History" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.910-922, 2024)The History of universities and higher education in Italy has been greatly revised since the 1990s. There has been an examination of the questions of Modern and Contemporary ages, an increase in sources and most importantly, ... -
Il patrimonio storico-educativo come fonte per la ricerca, la didattica e la Public History of Education: riflessioni a partire dal progetto del Centenario dell’Asilo Sacro Cuore di Borgo Panigale a Bologna
(M. D'Ascenzo, "Il patrimonio storico-educativo come fonte per la ricerca, la didattica e la Public History of Education: riflessioni a partire dal progetto del Centenario dell’Asilo Sacro Cuore di Borgo Panigale a Bologna" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.322-337, 2024)The purpose of this contribution is to return to the scientific community the results of a research project on the history and memory of the ‘Sacro Cuore’ Kindergarten in Borgo Panigale (Bologna), a school institution that ... -
Per un percorso di valorizzazione del patrimonio storico-educativo all’Istituto Comprensivo “G. Fortunato” di Picerno (Pz). Attività e prospettive
(R. Labriola, "Per un percorso di valorizzazione del patrimonio storico-educativo all’Istituto Comprensivo “G. Fortunato” di Picerno (Pz). Attività e prospettive" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.392-403, 2024)This contribution aims to highlight the activities currently being prepared at the Comprehensive Institute “G. Fortunato” of Picerno (Pz) in relation to the conservation and valorisation of its historical-educational ... -
I piccoli musei della scuola dell’arco alpino tra iniziative di storia pubblica e promozione dell’identità locale
(J. Meda, M.C. Morandini, F.D. Pizzigoni, "I piccoli musei della scuola dell’arco alpino tra iniziative di storia pubblica e promozione dell’identità locale" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.432-445, 2024)The paper aims to study the small museums of the Alpine School as sites for building a local history of the school, shared with the population through the creation of exhibitions, the reconstruction of the biographies of ... -
Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma
(R. Mortellaro, "Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.480-495, 2024)Plant blindness (Wandersee, Schussler, 1999) refers to the inability to see plants in the surrounding environment and, consequently, the inability to recognize and appreciate their fundamental role in the biosphere and ... -
Pratiche ermeneutiche del patrimonio storico-educativo. L’esperienza di un laboratorio di Public History realizzato dal MuSEd con gli insegnanti della città Metropolitana
(F. Borruso, "Pratiche ermeneutiche del patrimonio storico-educativo. L’esperienza di un laboratorio di Public History realizzato dal MuSEd con gli insegnanti della città Metropolitana" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.266-277, 2024)The essay reports a recent Public History experience made whithin the MuSEd (School and Education Museum ‘Mauro Laeng’) of the Roma Tre University under the title Le scuole di Roma al MuSEd. Percorsi di visita per gli ...