Sfoglia Sinestesieonline per Titolo
Items 365-384 di 523
-
Il profano nella sacra rappresentazione: Castellano Castellani
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016)Nel corso del Quattrocento la scoperta della commedia latina e la trasformazione profonda del sentimento religioso comune comportarono anche un radicale mutamento del dramma sacro medioevale. Contaminato dalla nuova ... -
La provincia come luogo di preservazione del mito: Petrolio e Gli dèi torneranno
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2015) -
Psychoanalysis and theatre revisited: the function of character in mediating unconscious processing in spectatorship
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)This paper invites the reader to revisit some of the most productive encounters between psychoanalysis and theatre, taking the relationship between character, actor and the spectator’s response as its thread. It starts ... -
Pulp, media e nuove fonti. I venticinque anni di ‘Gioventù cannibale’
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021)The paper returns to Gioventù cannibale 25 years after his release. After discussing about his adherence to pulp paradigms, it looks to characterizing aspects of the “cannibale” writ-ing: assimilation of media suggestions, ... -
Un punctum impertinente… tra cronaca, realtà e finzione narrativa: Venite venite b-52
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2015) -
Puppet Thought. Attori di carne e di legno
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020) -
Quando confucio parlava latino: Prospero Intorcetta mediatore culturale
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)This paper presents an analysis of the Latinity of Prospero Intorcetta (1625-1696), a Sicilian Jesuit who was sent to China as a missionary in 1657. Initially devised to teach his fellow missionaries ... -
Quasimodo critico, traduttologo, teorico della letteratura e intellettuale “impegnato” negli scritti giornalistici di «Tempo» (“I Colloqui”) e di «Le Ore» (“Il falso e il vero verde”)
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2019) -
Quattro dipinti ad Avellino nei rapporti con la pittura lombarda
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2019)The current paper describes the relationships that took place in Irpinia with Lombard painting during the second half of the sixteenth century through the descriptive, aesthetic, stylistic and iconographic attribution of ... -
I «racconti» di Vincenzo Consolo tra scrittura e narrazione
(Avellino: Associazione Culturale Internazionale Edizioni Sinestesie, 2013) -
“Raccourcis”: strategie lessicali e forestierismi in Partiranno di Luce D’Eramo
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Partiranno is a singular novel within the unique literary biography of Luce d’Eramo. It is her most beloved novel, a science fiction, but also a police thriller and a spy story. The writer mixes differtent literary genres, ... -
Radici. Case. Il professor Annibale Rainone intervista il pittore Prisco De Vivo
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2021) -
Rappresentazioni letterarie di pietà popolare in opere in volgare siciliano (secc. XV-XVI)
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2020)The increase of studies on the literary and paraliterary production of the medieval vernacular Sicilian language, through the publication of new texts and more precise re-editions of those previously published, ... -
Reading Frantz Fanon’s The Wretched of The Earth (1965) as a Social Drama Performance
(2018)The present paper focuses on the process of performance, which takes the center of the stage in Frantz Fanon’s The Wretched of the Earth (1965). The author’s presentation of the conceptual features of Enlightenment in ... -
«Una realtà di puri echi»: simbolo e comunione in Pirandello, chi? di Amelio Memè Perlini
(Avellino : Associazione culturale Sinestesie, 2018)The direction of theatre of the 1970s, as Valentina Valentini writes, characterized New Theatre in Italy with its tendency to expand beyond geographic and disciplinary borders and, at the same time, with its tension ... -
«Recitando si impara a scrivere»: Goliarda Sapienza a teatro, tra biografia e documenti inediti
(Avellino : Associazione culturale Sinestesie, 2018)Retracing Sapienza’s experience as an actress in two periods, 1941-1960 and 1982- 1989, regarding theater, television and radio, thanks to items never considered before, this essay suggests a new chronology which enlightens ... -
Redacted di Brian De Palma: le crepe nel flusso mediale
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2019)The first impression made by Redacted is of a reality completely kept under surveillance and reproduced by an enormous number of devices. The narration of the events, however, seems to shatter into many contradictory ... -
René Guénon lettore di Dante: devianza o apporto?
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2018)Alongside the academic tradition of Dante’s studies, there have been, especially from the late Romantic period, proposals for an “esoteric” interpretation of the Commedia. René Guénon, with L’ésotérisme de Dante, takes ... -
La “resistibile ascesa” del falso mito di Sergej Djagilev nella storia dei Teatri Imperiali
(2022)L’articolo ricostruisce le tappe fondamentali del processo politico di nazionalizzazione delle produzioni dei Teatri Imperiali durante il regno degli zar Alessandro III e Nicola II, mettendo a fuoco le cause che determinarono ...